Vi som finansiell institution har ett gemensamt ansvar för att bekämpa finansiell brottslighet i vårt samhälle. Det innebär att vi måste känna och förstå våra kunder och deras agerande. Vi behöver därför känna dig som person, samt ditt syfte med att inleda en kundrelation med oss och hur du avser att använda våra tjänster.
Vi har en skyldighet att inhämta specifika uppgifter om dig och dina tillgångar. Därför kan vi komma att begära relevanta handlingar, exempelvis kopia av pass eller körkort, lönebesked, hyresavtal eller andra avtalshandlingar. Vi kan även behöva fråga dig om ursprunget till dina tillgångar
När vi ställer frågorna är det inte för att vi misstänker dig för något. Vi måste dock ha god kännedom om alla våra kunder och deras beteende, så att vi kan reagera om något inte stämmer överens med våra kunders vanliga mönster. Vi förstår fullt ut att det kan verka gränsöverskridande att behöva skicka denna personliga information, men informationen behandlas konfidentiellt och är ett viktigt bidrag till det gemensamma arbetet mot finansiell brottslighet.
Den mer detaljerade rättsliga regleringen av våra skyldigheter finns i lagen om penningtvätt, som säger att vi måste känna till våra kunder och deras beteende samt fråga om kundernas mönster och behov.
FAQ
Som finansiell institution fokuserar vi på att bekämpa finansiell brottslighet. Vi kan bara göra detta om vi känner till våra kunder och deras beteende. Därför behöver vi kontinuerligt kontakta våra kunder för att få ny information och dokument, samt för att säkerställa att vår information är korrekt och uppdaterad.
Ja, det är nödvändigt att du svarar på våra frågor och skickar in den dokumentation vi begär. Detta ger oss de bästa förutsättningarna för att ta hand om våra kunder och stärka våra insatser mot finansiell brottslighet.
Vi förstår att det kan kännas omfattande att lämna information, även när det gäller en liten summa. Vår skyldighet att ha god kännedom om våra kunder gäller dock oavsett belopp, och vi behöver därför begära denna information oberoende av summans storlek.
Vi måste säkerställa att vår information är uppdaterad och korrekt, och vi kommer därför regelbundet att kontakta våra kunder för att säkerställa att vi har rätt information om dem.
Vi behandlar alltid din information konfidentiellt. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter genom att klicka på denna länk.
Nej, vi misstänker dig inte för något. Men för att kunna agera om något oväntat inträffar behöver vi känna våra kunder och deras vanliga mönster. På så sätt kan vi snabbt och effektivt reagera om något ovanligt händer.
Ja, alla finansiella institutioner och banker omfattas av samma regler. Alla finansiella institutioner är därför skyldiga att ställa frågor till sina kunder om deras personliga omständigheter, deras ekonomi med mera.
Vi har alla ett ansvar att bekämpa finansiell brottslighet, och det innebär en gemensam insats från både oss och våra kunder. Vi förväntar oss därför att våra kunder också vill bidra till kampen mot finansiell brottslighet genom att besvara våra frågor och skicka in dokumentationen.
Insatserna mot finansiell brottslighet är mycket viktiga, och om du inte svarar på våra förfrågningar kan det därför påverka ditt framtida samarbete med oss.